Algemene voorwaarden

Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden Kara Isolatie

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Consument: persoon, de opdrachtgever van de werkzaamheden aan Kara Isolatie.
1.2 Ondernemer: Kara Isolatie, welk bedrijfsmatig een offerte uitbrengt en/of advies werkzaamheden verricht voor opdrachtgever, werken uitvoert en de daartoe te verwerken producten/diensten levert zoals in de offerte omschreven.
1.3 Werk: Het totaal van de tussen de opdrachtgever en Kara Isolatie overeengekomen werkzaamheden en daarbij door Kara Isolatie geleverde materialen en diensten als onder andere vermeld in offerte.
1.4 Partijen: dit zijn de consument/opdrachtgever en Kara Isolatie als opdrachtnemer.

Artikel 2 – Offerte en overeenkomst

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen Kara Isolatie en consument/opdrachtgever.
2.2 Alle andere voorwaarden dan hier voor vermeld of vermeende afspraken wijst Kara Isolatie nadrukkelijk af, tenzij deze tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3 – Rechten en plichten

3.1 Opdrachtnemer zal het werk goed en deugdelijk uitvoeren, dat op werkdagen binnen de normale, gebruikelijke werktijden tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3.2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid van de door hem verschafte informatie. Indien blijkt van onjuistheden of tegenstrijdigheden in dergelijke informatie, geeft dat opdrachtnemer recht op meerwerkvergoeding.
3.3 Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor (het verkrijgen van) alle benodigde vergunningen c.q. ontheffingen en beschikkingen e.d. Opdrachtgever verzorgt deze en levert deze aan tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Indien er op een werk subsidie van toepassing kan zijn, dient opdrachtgever deze tijdig en op een juiste wijze aan te vragen. Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk indien dat niet, te laat of onjuist door de consument is geschied.
3.4 Opdrachtgever zorgt voor ongestoorde toegang tot de werkplek, dat het werk ononderbroken uitgevoerd kan worden en dat (werkzaamheden van) derden niet het werk van opdrachtnemer belemmeren of vertragen. Indien hier niet voldaan wordt, geeft dat recht op betaling van extra kosten en/of stagnatieschade voor opdrachtnemer, waaronder begrepen kosten voortkomend uit vertraging van de aanvang van het werk welke niet te wijten is aan opdrachtnemer.
3.5 Opdrachtgever draagt het risico van schade veroorzaakt door gebreken in materialen, hulpmiddelen en voorzieningen die door opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld dan wel zijn verlangd.
3.6 Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van opdrachtnemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk door opdrachtnemer daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin het vermoeden van vertraging ontstaat dient opdrachtgever de opdrachtnemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
3.7 Als de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in dit artikel of omstandigheden welke redelijkerwijs tot het risico van opdrachtgever kunnen worden gerekend, dient opdrachtgever de daarmee direct en indirect verband houdende schade en kosten aan opdrachtnemer te vergoeden.
3.8 Opdrachtgever draagt desgevraagd zorg voor deugdelijke en voldoende opslagruimte voor materialen, gereedschappen etc.
3.9 Opdrachtgever zorgt voor water en elektriciteit t.b.v. de werkzaamheden en voor sanitaire gelegenheid t.b.v. het personeel van opdrachtnemer.
3.10 Opdrachtgever draagt zorg voor bescherming van het werk tegen diefstal, vernieling en andere van buitenaf komende invloeden, zoals ook weersinvloeden als regen, vorst, e.d.
3.11 De voorgaande leden 3.8 t/m 3.10 zijn niet van toepassing in het geval van particuliere opdrachtgevers.

Artikel 4 – Prijzen

4.1 Alle door Kara Isolatie genoemde prijzen en bedragen zijn exclusief BTW tenzij anders vermeld.
4.2 In het geval een opdracht wordt geannuleerd door opdrachtgever, is opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle kosten ex art 7:764 BW waaronder begrepen een vaste winstopslag van 20% (van de aanneemsom).
4.3 Als na aanvaarding van een opdracht de prijzen van enig onderdeel van het aangenomen werk en/of materialen en/of arbeidskosten met meer dan 10% stijgen t.o.v. het peil op de offertedatum, is opdrachtnemer gerechtigd die hogere kosten ten laste van opdrachtgever door te berekenen (onafhankelijk van de voorzienbaarheid van deze prijsstijging).

Artikel 5 – Aanvang, duur en einde werk

5.1 Door opdracht genoemde termijnen of data zijn indicatief (hebben geen fataal karakter).
5.2 Werkdagen gelden als onwerkbaar indien meer dan de helft van de dag door enige invloed die niet aan opdrachtnemer is toe te rekenen, niet gewerkt kan worden. Onwerkbaarheid leidt tot verlenging van de planning of uitvoertermijn, (zonder dat voorafgaand schriftelijk bericht vereist is).
5.3 Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, mobilisatie, onlusten, blokkade, verkeersbelemmeringen, stakingen, gedwongen stilstand, brand, watersnood of abnormale waterstand, epidemie of ziekte van personeel, vandalisme, bezetting (ook door krakers), atoomkernreacties, milieuramp, milieuverontreiniging, demonstraties, acties van maatschappelijke groeperingen, in- of uitvoerverbod of andere beperkende maatregelen van overheidswege, sneeuw- of ijsbelemmering of door enige andere oorzaak, belemmering van toelevering van de benodigde grondstoffen, materialen of onderdelen, belemmeringen waardoor het werk niet bereikt kan worden door het personeel enz.

Artikel 6 – Oplevering/ aansprakelijkheid

6.1 Oplevering van het werk vindt in onderling overleg plaats. Leverings- of uitvoeringstermijnen gelden nimmer als fataal en oplevering kan enkel gevorderd worden na schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn voor uitvoering en oplevering van het werk wordt gegeven. Pas na verloop van deze termijn kan er sprake zijn van verzuim en/of schadeplichtigheid van opdrachtnemer.
6.2 Vindt geen oplevering plaats, dan geldt het werk als (deels) opgeleverd door (gedeeltelijke) ingebruikname tenzij en voor zover opdrachtgever tijdig een uitdrukkelijk schriftelijk voorbehoud heeft gemaakt.
6.3 Door oplevering van het werk gaat het risico van het werk over op de opdrachtgever en is opdrachtnemer niet meer aansprakelijk voor kenbare gebreken (tenzij deze zijn aangemerkt als opleveringspunt).
6.4 Opdrachtnemer heeft het recht opleveringspunten binnen een redelijke termijn te verhelpen zonder aansprakelijk te zijn voor enige schade.

Artikel 7 – Aansprakelijkheid

7.1 Behoudens opzet of grove roekeloosheid van opdrachtnemer, is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder begrepen stagnatieschade, winstderving, schade van of jegens derden etc.
7.2 In ieder geval is de schadeplichtigheid van opdrachtnemer altijd beperkt tot een bedrag gelijk aan het factuurbedrag ter zake van (het deel van) het werk waaruit deze aansprakelijkheid voortkomt of samenhangt.
7.3 Opdrachtgever dient opdrachtnemer altijd een redelijke mogelijkheid te geven tot herstel van gebreken alvorens er sprake kan zijn van verzuim en schadeplichtigheid van opdrachtnemer of van ontbinding van de tussen partijen bestaande overeenkomst.
7.4 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer van aansprakelijkheid jegens derden voortkomende uit uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden.

Artikel 8 – Betalingen

8.1 Indien opdrachtgever een factuur niet binnen 30 dagen na de factuurdatum betaald heeft, is de opdrachtgever zonder dat nader (schriftelijk) bericht vereist is, in verzuim. In het geval een kortere betalingstermijn is overeengekomen geldt de kortere betalingstermijn en treedt het verzuim vanaf de afgesproken termijn in werking.
8.2 Opdrachtnemer is gerechtigd tot tussentijds te factureren gelijk aan de stand van het werk; opdrachtgever is gehouden tot betaling van die facturen voor zover het werk is uitgevoerd (incl. uitgevoerd meerwerk).
8.3 Opdrachtgever dient facturen te betalen zonder enige verrekening. Opdrachtgever heeft geen opschortingsrechten v.w.b. betaling van de facturen van opdrachtnemer uit welke hoofde ook.
8.4 Bij overschrijding van de sub 8.1 genoemde betalingstermijn, verbeurt opdrachtgever aan opdrachtnemer een vertragingsrente van zegge anderhalve (1,5%) procent per maand of gedeelte van een maand over het onbetaalde bedrag.
8.5 Opdrachtnemer is gerechtigd tot vergoeding van door hem gemaakte incassokosten of buitengerechtelijke kosten welke immer een minimum van 10% van het openstaande bedrag bedragen dan wel minimaal €250,00 (dan wel het minimum bedrag ex art.6.96 BW).
8.6 Indien opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet is opdrachtnemer gerechtigd om al zijn (garantie) verplichtingen op te schorten.
8.7 Opdrachtnemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat opdrachtgever volledig en zonder enige gebreken tijdig aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

Artikel 9 – Reclames en garantie

9.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken die bij oplevering kenbaar waren maar niet gemeld zijn (zie art.6). Gebreken die later kenbaar worden, dienen op straffe van verval van alle aanspraken van opdrachtgever, binnen 14 dagen nadat deze kenbaar zijn geworden, gemeld te zijn aan opdrachtnemer. Dit dient op straffe van verval van alle aanspraken schriftelijk te gebeuren.
9.2 Opdrachtnemer garandeert aan de consument dat eventuele gebreken in het werk na oplevering gedurende de hierna te noemen periode(n) kosteloos zullen worden verholpen, tenzij dat redelijkerwijs niet aan hem is toe te rekenen, dan wel dat hij aantoont dat het gebrek niet is ontstaan door Opdrachtnemer bij de uitvoering van het werk of hetgeen van toepassing is als vermeld in dit artikel onder 14.6 en verder. Het voorgaande laat onverlet dat Opdrachtnemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet. De garantie voor isolatiewerken en de montage daarvan wordt gegeven voor een duur van 10 jaar.
9.3 De garantietermijn zoals genoemd in lid 1 geldt tenzij Opdrachtnemer en de consument een andere termijn schriftelijk overeenkomen.
9.4 Kleine onvolkomenheden die geen afbreuk doen aan de bruikbaarheid, de kwaliteit, de duurzaamheid, het uiterlijk van het geleverde werk, vallen buiten de garantie.
9.5 Uitdrukkelijk uitgesloten van de garantie zijn:
– schade ontstaan als gevolg van gebrekkige dan wel geen ventilatie door de consument in de ruimte waar het werk is aangebracht,
– ruitbreuk, -beschadiging, niet ontstaan door opdrachtnemer tijdens of na de plaatsing,
– schade(s) welke niet terug te voeren zijn op materiaal en/of montagefouten van werk door Opdrachtnemer uitgevoerd, externe invloeden, wijzigingen aan het werk, reparaties en/of vernieuwingen door derden uitgevoerd,
– gebreken aan werken en diensten die door derden zijn geleverd.
9.6 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor eventuele indirecte of gevolgschade is beperkt tot de dekking die de verzekering biedt.
9.7 Opdrachtgever is akkoord met facturen van opdrachtnemer (v.w.b. de omvang van die facturen). Indien niet binnen 14 dagen na factuurdatum, schriftelijk en gemotiveerd bezwaar is gemaakt tegen die factuur en/of de omvang daarvan.
9.8 Opdrachtgever voert de overeengekomen werkzaamheden deugdelijk uit en verleent daarop garantie conform afspraak en opdracht zoals overeengekomen.

Artikel 10 – Geschillen

10.1 Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van onderhavige overeenkomst, dan wel van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen Uitsluitend worden beslecht door de rechter uit het arrondissement Zeeland-West-Brabant. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Isolatie advies

Wilt u graag weten hoe u een zo hoog mogelijk rendement van de isolatiemaatregelen kunt behalen? Eén van onze adviseurs komt graag langs om uw woning te bekijken en u een vrijblijvend advies te geven. Hierna ontvangt u een offerte op maat.